ခ်ီးမြမ္းတာကုိ
သိပ္၀မ္းသာလြန္းရင္ ေနာင္အခါ ကဲ႔ရဲ႕တာၾကားရရင္ စိတ္မခ်မ္းမသာျဖစ္မွာပါပဲ။
မည္သည္႔အလုပ္ပဲ လုပ္လုပ္ သူမ်ားခ်ီးက်ဴးတာခံခ်င္လုိ႔ သူမ်ားအေကာင္းေျပာတာ
ခံခ်င္လုိ႔ ထုိအလုပ္ကုိ လုပ္ေနတယ္ဆုိရင္လည္း ထုိပုဂၢဳိလ္ဟာ ကၽြန္စိတ္ရွိတဲ႔သူပဲ
ျဖစ္ေနမွာပါ၊ အလုပ္တစ္ခုခုကုိ တကယ္လုပ္သင္႔ လုပ္ထုိက္လုိ႔ဆုိျပီး အသိစိတ္ရွိရွိ
ကုိယ္ပုိင္ဆုံးျဖတ္ခ်က္နဲ႔ လုပ္ေနတယ္ဆုိရင္ ထုိစိတ္မ်ဳိးဟာ သခင္စိတ္ လုိ႔
သတ္မွတ္ၾကပါတယ္။
အရွင္၀ရသာမိ(မုံရြာ)
သတိပ႒ာန္ ဓမၼစက္ကို
၀န္ခံခ်က္နွင့္ တို႔ျမတ္စြာ
ေဟာပံုမိန္႔မွာ ထိုတရားကို
ျဖစ္ပြားေစတဲ႔ ရွင္လူမွာ
အလြန္ၾကာလွ်င္ ခုနစ္နွစ္နဲ႔
ရဟႏၲာစစ္ ျဖစ္နိုင္ပါ
စြဲမႈကုန္ေအာင္ နာဂါမ္ေလာက္ေတာ့
ဆိုက္ေရာက္မယ္တဲ့ ဧကန္ပါ
ျမန္သူဆိုလွ်င္ ခုနစ္ရက္နဲ႔
ထိုမဂ္ဖိုလ္ကို ရနိုင္ပါ
ရဲရင့္ခိုင္မာ ၀န္ခံခ်က္နွင့္
ဓမၼစက္ကို ေဟာခဲ့ပါ
နိဗၺာန္လိုသူ မယံုမွားနဲ႔
ျမတ္ဘုရားကို ယံုၾကည္တာ
သတိပ႒ာန္ ကိုယ့္သႏၲာန္
အျမန္ပြားေစရာ
သို႔ပြားေစမွ နိဗၺာန္ရ မုခ်ၿငိမ္းေအးမွာ။
(Unknown)
ေလာကဓံတရား ရွစ္ပါးတို႔ႏွင့္
ေတြ႔ၾကံဳရေသာအခါ
ျမင့္ျမတ္သူ၏စိတ္သည္
မတုန္လႈပ္ မစိုးရိမ္၊
ရမၼက္ကင္း၏
အမ်က္ကင္း၏။
(ဗုဒၶ )
အမ်က္မထြက္သူက
အျမဲႏိုင္၏။
မေကာင္းေျပာသူကို
အေကာင္းေျပာသူက
အျမဲႏိုင္၏။
ေစးနဲသူကို
ေပးကမ္းသူက
အျမဲႏိုင္၏။
မုသားေျပာသူကို
သစၥာဆိုသူက
အျမဲႏိုင္၏။
(ဗုဒၶ )
ခႏၶာ၏ ၀တၱရားက အေသရွာတာ၊ ဥာဏ္၏၀တၱရားက အေသေရွာင္တာ။
ခႏၶာက အေၿပးသြားေနေတာ႔ အေသကဦး၍ ဥာဏ္က ေနာက္က် သြားလိမ္႔မယ္။
အေၿပးမရပ္တဲ႔ ခႏၶာကိုယ္ သုႆာန္မေရာက္ခင္ မဂၢင္အလုပ္ ၿမန္ၿမန္ လုပ္ပါ။
မိုးကုတ္ဆရာေတာ္ဘုရားၾကီး
ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ ဆိုတာ စာထဲမွာ ရွိတာ မဟုတ္ဘူး။ မိမိခႏၶာထဲမွာ ရွိတဲ႔တရား။
မိုးကုတ္ဆရာေတာ္ဘုရားၾကီး
၁။ ၿဖစ္ပ်က္သမွ် သခၤါရ ဒုကၡသစၥာမွတ္၊ ၿဖစ္ပ်က္မွဳတြင္ ငါေကာင္ထင္ ခင္မင္ သမုဒယမွတ္၊ ရုပ္နာမ္အားလံုး ၿဖစ္ပ်က္သုဥ္း ခ်ဳပ္ဆံုး နိဗၺာန္မွတ္၊ ခ်ဳပ္ဆံုးမွုတြင္ ဥာဏ္သက္၀င္ သိၿမင္မဂ္ဟုမွတ္။
၂။ ယံုၾကည္ က်န္းမာ၊ စိတ္ေၿဖာင္႔စြာၿဖင္႔၊ လြန္စြာအားထုတ္၊ နာမ္ႏွင့္ရုပ္ကို၊ ၿဖစ္ခ်ဳပ္ ဥာဏ္ၿမင္၊ ဤငါးအင္၊ မွန္ပင္ မဂ္ရေၾကာင္း။
၃။ မစြန္႔ကာမ၊ ဆရာမရွိ၊ ၀ီရိယေလွ်ာ့၊ အားအင္ေပ်ာ့ခါ၊ လြန္စြာ ယူမွား၊ ဤငါးပါး၊ တရားမဂ္ဖိုလ္ ေ၀းေလသတည္း။
၄။ သူေတာ္ဆည္းကပ္၊ ၿမတ္တရားနာ၊ ေလ်ာ္စြာအက်င့္၊ မဂ္ဖိုလ္ခြင့္ ရလင့္ဧကန္သာ။
မိုးကုတ္ဆရာေတာ္ဘုရားၾကီး
ယာယီကုိတာရွည္မထင္ပါနဲ႔
ဘယ္ေလာက္ေကာင္းတဲ႔ အရသာကုိခံစားရခံစားရ
တဒဂၤတစ္ခဏေလးပါ အိမ္မက္ထဲကအေပ်ာ္ေတြဟာ
ဘယ္ေလာက္မွမၾကာသလုိပါပဲ အိမ္မက္ရဲ ႔ေနာက္ကြယ္မွာ
ဗလာေတြပဲၿပည္႔ေနသလုိ သာယာမႈေတြရဲ ႔ေနာက္ကြယ္မွာ
ဆင္းရဲပင္ပန္းမႈေတြပဲ ၿပည္႔ႏွက္ေနပါတယ္ ။
(ဆရာေတာ္ အရွင္ဆႏၵာဓိက)
စိတ္မွာ အညစ္အေၾကးေတြ မျဖစ္ဖုိ႔ သမထ ဘာ၀နာ၊ ၀ိပႆနာ ဘာ၀နာ တစ္ခုခုကုိ ပြားမ်ား အားထုတ္ၾကဖုိ႔ လုိပါတယ္။ တရားအားထုတ္ေနတဲ့ ေယာဂီဟာ စိတ္အညစ္ အေၾကးေတြကုိ တုိက္ဖ်က္ေနတဲ့သူ ျဖစ္တယ္လုိ႔ ဆုိတဲ့ အတုိင္း ဘယ္သူမဆုိ မေကာင္းမႈမွာ ေပ်ာ္ေမြ႕တတ္တဲ့ ကုိယ့္ရဲ႕စိတ္ကုိ ဂုဏ္ေတာ္ပြားျခင္း၊ ေမတၱာပြားျခင္း စတဲ့ ကမၼ႒ာန္း တစ္ခုခုကုိ ပြားမ်ား ေပးတာတုိ႔ ႐ုပ္နာမ္မွာ ျဖစ္ေပၚတတ္တဲ့ အရာေတြကုိ သတိကပ္ၿပီး လုိက္မွတ္ေပးတဲ့ သတိပ႒ာန္ ၀ိပႆနာတရား အားထုတ္ေပးတာတုိ႔ လုပ္ေပး ျခင္းျဖင့္ ကုိယ့္စိတ္ကုိ သန္႔ရွင္းေအာင္ ႀကိဳးစားၾကဖုိ႔ လုိအပ္ လွပါတယ္။ စိတ္ကုိ သမထ၊ ၀ိပႆနာ ဘာ၀နာေတြနဲ႔ ထုံ လႊမ္းထားတဲ့ သူဟာ ကိေလသာ အညစ္အေၾကးေတြရဲ႕ တုိက္ခုိက္မႈကုိ ကာကြယ္ၿပီးသား ျဖစ္တဲ့အတြက္ သန္႔ရွင္းၿပီး ခြန္အားျပည့္တဲ့ စိတ္ကုိ ပုိင္ဆုိင္ထားတဲ့ ေရႊစိတ္ပုိင္ရွင္မ်ားပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အညစ္အေၾကး ကင္းတဲ့ ေရႊရဲ႕ သေဘာဟာ လုိသလုိ တန္ဆာ ဆင္ႏုိင္သလုိ အညစ္အေၾကး ကင္းတဲ့ မေနာဟာလည္း ကိေလသာကုိ ပယ္ခြာၿပီး လုိရာကုိ အရ ယူႏုိင္တဲ့ သေဘာရွိတဲ့အတြက္ တရားဘာ၀နာ တစ္ခုခုကုိ အားထုတ္ရင္း ေရႊမေနာပုိင္ရွင္မ်ား ျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစား ၾကဖုိ႔ပဲ ရွိပါေတာ့တယ္။
အရွင္၀ိစိတၱ (မနာပဒါယီ)
အျမဲၾကည္လင္စိတ္အစဥ္
ေျပာလွ်င္အမွန္ရ။
အျမဲၾကည္လင္စိတ္အစဥ္
ျပဳံးလွ်င္အမွန္ရ။
အျမဲၾကည္လင္ စိတ္အစဥ္
ေတြးလွ်င္အမွန္ရ။
အလုပ္ အေျပာ စိတ္သေဘာ
မေနာျဖဴစင္က
အရိပ္ပမာ ျမတ္ခ်မ္းသာ
ေနာက္မွာ လုိက္ေနၾက။
ကုသုိလ္ထုံးမႊမ္း လူ႔အစြမ္း
ခ်ီးမြမ္း အံ့ႀသရ။
(တိပိဋက ေယာဆရာေတာ္)
ေမတၱာအက်ဳိး
ရဟန္းတုိ႔ အၾကင္သူသည္ နံနက္တစ္ၾကိမ္ ေန႔လယ္တစ္ၾကိမ္ ညေနတစ္ၾကိမ္ မြန္ျမတ္ေသာ ေဘာဇဥ္ တုိ႔ျဖင့္ ျပည့္ေသာ ဆြမ္းအုိးၾကီးတစ္ရာက် အလွဴဒါနကုိျပဳရာ၏။ အၾကင္သူသည္ကား နံနက္၌ျဖစ္ေစ၊ ေန႔လယ္၌ျဖစ္ေစ၊ ညေန၌့ျဖစ္ေစ ယုတ္စြအဆုံး ႏြားနုိ႔တစ္ညစ္ခန္႔ကာလမ်ွ ေမတၱာစိတ္ကုိ ပြားမ်ားရာ၏။
ႏြားနုိ႔တစ္ညစ္ခန္႔ကာလမွ် ပြားမ်ားအပ္ေသာ ေမတၱာသည္ ထုိတစ္ေန႔သုံးၾကိမ္ ဆြမ္းအုိးၾကီးအလွဴထက္ မ်ားျမတ္ေသာ အက်ဳိးရွိ၏။(နိဒါနသံယုတ္၊ ၾသကၡာသုတ္)
(ေဆာင္) တစ္ေန႔သုံးခါ၊ အုိးတစ္ရာျဖင္၊့ ခ်က္ကာထမင္း၊ ေက်ြးေမြးျခင္းထက္၊ မယြင္းစင္စစ္၊ နုိ႔တညွစ္စာ ၾကိမ္သုံးခါမွ်၊ ေမတၱာပြားမ်ား၊ က်ဳိးၾကီးမားသည္၊ ဘုရားျမတ္စြာ၊ မိန္႔ခြန္းတည္း။(မဟာစည္ဆရာေတာ္)
ေမတၱာအက်ဳိး
ရဟန္းတုိ႔ အၾကင္သူသည္ နံနက္တစ္ၾကိမ္ ေန႔လယ္တစ္ၾကိမ္ ညေနတစ္ၾကိမ္ မြန္ျမတ္ေသာ ေဘာဇဥ္ တုိ႔ျဖင့္ ျပည့္ေသာ ဆြမ္းအုိးၾကီးတစ္ရာက် အလွဴဒါနကုိျပဳရာ၏။ အၾကင္သူသည္ကား နံနက္၌ျဖစ္ေစ၊ ေန႔လယ္၌ျဖစ္ေစ၊ ညေန၌့ျဖစ္ေစ ယုတ္စြအဆုံး ႏြားနုိ႔တစ္ညစ္ခန္႔ကာလမ်ွ ေမတၱာစိတ္ကုိ ပြားမ်ားရာ၏။ခရီးသြားေမတၱာ
အိမ္ကထြက္သည္ႏွင့္ ဘုရားဦးခ်၍ ေမတၱာပုိ႔ျပီးသြားပါ။ တစ္ေနရာရာသုိ႔ ခရီးတုိရွည္ သြားမည့္အခါ ခရီးထြက္စတြင္
“ငါ၏ ေရွ့တူရူအရပ္( သြားမည့္ေနရာ၌) ရွိၾကေသာ နတ္ လူ သတၱဝါအားလုံးတုိ႔သည္ ေဘးရန္ေၾကာင့္ၾက ဆင္းရဲကင္း၍ ကုိယ္စိတ္ႏွစ္ျဖာ ခ်မ္းသာၾကပါေစ။ ေကာင္းက်ဳိးလုိရာဆႏၵ ျပည့္ဝၾကပါေစ”ဟု စိတ္ထဲက အာရုံညြတ္ေစျပီး မေနာကံေျမာက္ေအာင္(စိတ္ပါလက္ပါ) ေမတၱာပုိ႔ပါ။
ထုိ႔ေနာက္
“ငါ၏ လက္ဝဲအရပ္၌ ……လက္ယာအရပ္၌ ရွိၾကကုန္ေသာ နတ္လူသတၱဝါအားလုံးတုိ႔သည္..ေဘးရန္ ေၾကာင့္ၾက ဆင္းရဲကင္း၍ ကုိယ္စိတ္ႏွစ္ျဖာ ခ်မ္းသာၾကပါေစ။ ေကာင္းက်ဳိးလုိရာဆႏၵ ျပည့္ဝၾကပါေစ”ဟူ၍ ေရွးနည္းတူ သတၱဝါတုိ႔အေပၚ စိတ္ထဲက အာရုံညြတ္၍ မေနာကံေျမာက္ေအာင္ ေမတၱာပုိ႔ေပးပါ။
အက်ဳိးေက်းဇူးကား ထုိခရီးတစ္ေလ်ွာက္လုံး မိမိအား ဘာအေႏွာက္အယွက္မွ မရွိ။ေဘးအႏၱရာယ္ကင္းမည္ ေကာင္းမြန္ေခ်ာေမာစြာ ခရီးျပီးဆုံးမည္။ေရာက္ရာေဒသတုိင္း၌ ေတြ႔ၾကဳံရသူမ်ားက ခ်စ္ခင္လုိလားစြာႏွင့္ ၾကိဳဆုိေနၾကသကဲ့သုိ႔ ေတြ႔ျမင္ရမည္။ ဤနည္းအတုိင္း စမ္းသပ္ၾကည့္လ်ွင္ ဟုတ္မွန္ေၾကာင္း လက္ေတြ႔ သိၾကရပါလိမ့္မည္။
အထူးမွာ..မိမိသြားမည့္ ခရီးစဥ္တြင္ ေတြ႔ၾကဳံရမည့္သူကုိ အထူးစိတ္ညြတ္၍ ေမတၱာပုိ႔လႊတ္ေပးရမည္။ လူအမ်ားႏွင့္ ေတြ႔ၾကဳံရမည္ျဖစ္လ်ွင္ အမ်ားကုိရည္မွတ္၍ ေမတၱာပုိ႔လႊတ္ေပးပါ။ ထုိနည္းတူ သြားလုိရာ ေဒသတုိင္း၌ ေတြ႔ဆုံသြားရမည့္သူမ်ားကုိ စိတ္ညြတ္ပုိင္းျခား၍ အသီးသီး ပုိ႔လႊတ္ေပးသြားပါ။ မိမိလုိရာ ဆႏၵ ေခ်ာေမာစြာျပည့္စုံ၍ အံ့ၾသေလာက္ေအာင္ ဝမ္းေျမာက္ျပီးစီးခဲ့ပုံကုိ လက္ေတြ႔သိၾကရပါလိမ့္မည္။
ဆြမ္းအုိးၾကီးအလွဴထက္ မ်ားျမတ္ေသာ အက်ဳိးရွိ၏။(နိဒါနသံယုတ္၊ ၾသကၡာသုတ္)
စိတ္ပူပန္တတ္ရင္ ပူေနရင္ အက်ိဳး မရွိတာမိုု႕ စိတ္ပူပန္တိုုင္း ပူပန္တဲ႕ အေႀကာင္းအရာ ႏွင့္ သက္ဆိုုင္ေသာ လူမ်ားကိုု ပူမယ့္ အစား ေမတၱာပြား ေပး ေနရင္ ႏွစ္ဦး ႏွစ္ဖက္ အက်ိဴး ပို ရွိပါတယ္။
ေစတနာ ေဗဒင္ကို ယံုပါ။ ေစတနာ ေကာင္း ရင္ ေကာင္းသေလာက္ ၾကီးပြား ပါတယ္။ ကလိမ္ ကက်စ္ ဥာဏ္ န႔ဲ ၾကီးပြားတယ္ ဆိုတာ တခဏ ပါ။
အရွင္ဇ၀န (ေမတၲာရွင္) ေရႊျပည္သာ
မီးလြတ္စားနည္း
"စားတဲ့အခါမွာ စားေကာင္းတဲ့အစာဆိုရင္ ေလာဘျဖစ္တတ္တယ္။ မ်ားမ်ားစားခ်င္တယ္။ ကုန္သြားမွာစိုးရိမ္တယ္။ ေလ်ာ့ပါးသြားရင္ ကုန္သြားမွာႏွေျမာတယ္။ စိုးရိမ္ပူေလာင္တယ္။ မေကာင္းတဲ့အစာဆိုရင္လည္း ေဒါသျဖစ္ရတယ္။ မေက်နပ္ဘူး။ စိတ္ဆိုးတယ္။ ေဒါသေၾကာင့္ စားရင္း ပူေလာင္ရတယ္။ ေကာင္းတဲ့အစာကို ေလာဘျဖစ္ရာကေန ကုန္သြားလို႕ ေဒါသျဖစ္ရေတာ့လည္း ေလာဘေၾကာင့္ ေဒါသျဖစ္ရတယ္။ ေလာဘနဲ႕ ေဒါသ ႏွစ္ခုစလုံးေၾကာင့္ ပူေလာင္ရတယ္။ သည္ေတာ့ ေလာဘ ေဒါသနဲ႕ ဆင္ျခင္ျပီး အသိအမွတ္နဲ႕စားရင္ မီးလြတ္တာေပါ့။ မီဖိုထဲက မီးက ျပႆနာ မဟုတ္ဘူး။ သူ႕ဘာသာသူေနတာပါ။ အဲသည္ေတာ့ သတိထားျပီး မီးလြတ္ေအာင္စားၾက၊ မီးလြတ္ေအာင္ေနၾကေပါ့"
အနန္းပင္ေတာရဆရာေတာ္
လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ
ကုိယ္႔ကုိယ္အျပစ္တင္ခံရရင္ ေ၀ဖန္ခံရရင္ စိတ္ဆင္းရဲတတ္ၾကပါတယ္။
ခ်ီးမြမ္းခံရရင္ ၀မ္းသာလုံးဆုိ႔ အေပ်ာ္လြန္တာမ်ဳိးေတြ ရွိတတ္ၾကပါတယ္။
ထုိအထဲမွာ စာေရးသူလည္း အပါအ၀င္ ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။ ခ်ီးမြမ္းတာကုိ
သိပ္၀မ္းသာလြန္းရင္ ေနာင္အခါ ကဲ႔ရဲ႕တာၾကားရရင္ စိတ္မခ်မ္းမသာျဖစ္မွာပါပဲ။
မည္သည္႔အလုပ္ပဲ လုပ္လုပ္ သူမ်ားခ်ီးက်ဴးတာခံခ်င္လုိ႔ သူမ်ားအေကာင္းေျပာတာ
ခံခ်င္လုိ႔ ထုိအလုပ္ကုိ လုပ္ေနတယ္ဆုိရင္လည္း ထုိပုဂၢဳိလ္ဟာ ကၽြန္စိတ္ရွိတဲ႔သူပဲ
ျဖစ္ေနမွာပါ၊ အလုပ္တစ္ခုခုကုိ တကယ္လုပ္သင္႔ လုပ္ထုိက္လုိ႔ဆုိျပီး အသိစိတ္ရွိရွိ
ကုိယ္ပုိင္ဆုံးျဖတ္ခ်က္နဲ႔ လုပ္ေနတယ္ဆုိရင္ ထုိစိတ္မ်ဳိးဟာ သခင္စိတ္ လုိ႔
သတ္မွတ္ၾကပါတယ္။ သုိ႔အတြက္ေၾကာင္႔ ဆရာမင္းခုိက္စုိးစံ ေျပာသလုိ
“သူမ်ားခ်ီးက်ဴးတာကုိသာယာဖုိ႔ မလုိအပ္သလုိ သူမ်ားကဲ႔ရဲ႕တုိင္းလည္း တုန္လွဳပ္
စရာ မလုိဘူး” တဲ႔ စကားေလးကုိ လက္ကုိင္ထားကာ မိမိတုိ႔ရဲ႕ စိတ္ကုိတည္ျငိမ္
ေအာင္က်င္႔ၾကံျပီး သခင္စိတ္ ေမြးႏုိင္ၾကပါေစလုိ႔ ဆႏၵျပဳလုိက္ရပါသည္။
အရွင္၀ရသာမိ(မုံရြာ)
ေလာကမွာ လူမုိက္တုိ႔မည္သည္ကား ခ်ီးမြမ္းထုိက္သူ၊ ကဲ႔ရဲ႕ထုိက္သူကုိ
မေရြးခ်ယ္တတ္ၾကသကဲ႔သုိ႔ ကဲ႔ရဲ႕ဖြယ္စကားကုိလည္း ခ်ီးမြမ္းဖြယ္
ထင္ေနတတ္ၾကပါတယ္။ ခ်ီးမြမ္းဖြယ္ရာစကားကုိလည္း ကဲ႔ရဲ႕ဖြယ္စကား
အသြင္မွတ္ထင္ေနတတ္ၾကပါတယ္။ ပညာရွိတုိ႔မည္သည္ကား ကဲ႔ရဲ႕ထုိက္သူကုိမွ
ကဲ႔ရဲ႕၍၊ ခ်ီမြမ္းထုိက္သူကုိမွ ခ်ီးမြမ္းၾကပါတယ္။
ေလာကလူသားအားလုံးဟာ အားလုံးျပီးျပည္႔စုံေနတဲ႔သူဆုိတာ မည္သူမွ မရွိပါဘူး။
“နတၳိေလာေက အနိႏၶိေတာ” ေလာကမွာ အျပစ္တင္ကဲ႔ရဲ႕မခံရတဲ႔သူ မရွိသလုိ၊
အျမဲတန္း ခ်ီးမြမ္းခံေနရတာမ်ဳိးလည္း မရွိပါဘူး။
အရွင္၀ရသာမိ(မုံရြာ)
ျမတ္စြာဘုရားက “ ကဲ႔ရဲ႕ျခင္းဆုိတာ ေရွးရုိး
အစဥ္အလာကတည္းကရွိခဲ႔တာ၊ ဒီလုိကဲ႔ရဲ႕ျခင္းဟာ ယခုမွျဖစ္တတ္တာမဟုတ္ဘူး၊
ဆိတ္ဆိတ္ေနသူကုိလည္း ကဲ႔ရဲ႕တယ္၊ မ်ားစြာေျပာေဟာေနသူကုိလည္း
ကဲ႕ရဲ႕တတ္ၾကတယ္။ ႏွဳိင္းခ်ိန္ျပီး ေဟာေျပာသူကုိလည္း ကဲ႔ရဲ႕ၾကကုန္တယ္။
ဒီေလာကမွာ အကဲ႔ရဲ႕လြတ္တဲ႔သူဆုိတာ မည္သူမွ မရွိဘူး။ လုံး၀အကဲ႔ရဲ႕ခံရသူ၊
လုံး၀အခ်ီးမြမ္းခံရသူမည္သည္ ေရွးကလည္း မရွိခဲ႔စဘူး၊ ေနာင္အခါလည္း ရွိလိမ္႔မည္
မဟုတ္၊ ယခုအခါလည္းမရွိ” ဟုတ္ ျမတ္စြာဘုရားက မိန္႔ေတာ္မူပါတယ္။
(ဓမၼပဒ)
ကိုယ့္ကိုကိုယ္ ေလးစားေအာင္ ေနရမယ္ ။ ပတ္ဝန္းက်င္ ကလည္း ကိုယ့္ကို ေလးစားေအာင္ ေနရမယ္ ။ ဘယ္သူ ဘယ္လို ထင္ထင္ ဂ႐ုမစိုက္ဘူး ဆိုျပီးေတာ့ေနခ်င္သလို ေနလို႕မရဘူး ။ အမ်ားနဲ႕ ေနၾကရတဲ့ ေလာကၾကီးမွာ ကိုယ့္ အတြက္ေကာ ၊ အမ်ားအတြက္ပါ အျမဲတမ္း တြဲျပီးေတာ့ စဥ္းစားရမယ္ ။
ကိုယ့္ကိုကိုယ္ ေလးစားႏိုင္တဲ့ သူ ၊ သူတစ္ပါးကို လည္း ေလးစားတဲ့ သူ ၊ သူတစ္ပါးရဲ့ ေလးစားမႈကို လည္း ထိုက္ထိုက္ တန္တန္ ခံ ရတဲ့ သူဟာ ေလာက ကို အက်ိဳးျပဳတဲ့ သူျဖစ္တယ္ ။ ကိုယ့္ကိုကိုယ္ လည္း ေလးစားမႈရွိေအာင္ ၊ ပတ္ဝန္းက်င္အသိုင္းအဝိုင္းက လည္း ကိုယ့္ကို ေလးစားလာေအာင္ လူတိုင္း ၾကိဳးစား ျပီးေန ရင္ ဒီေလာကၾကီး ဟာ ေပ်ာ္စရာေကာင္းတဲ့ ေလာကၾကီး ျဖစ္မယ္ ။
နားလည္ ေစခ်င္တာက ဘဝမွာ ဒီလို အေျခခံက်တဲ့ အခ်က္ ကေလးေတြ က အေရးၾကီးဆုံး ဆိုတာပဲ ။ အိမ္ရဲ့ အုတ္ျမစ္လိုပဲ ။ သူမရွိရင္ က်န္တာ ဘာမွလုပ္လို႕ မျဖစ္ဘူး ။ ဘယ္ေလာက္ပဲ ပညာတတ္ ေန တတ္ေန ၊ စိတ္ထားမေကာင္းဘူး ၊ အက်င့္စာရိတၱ မေကာင္းဘူး ၊ ခႏၶာ ကိုယ္ မသန္႕ရွင္းဘူး ၊ ေနထိုင္တဲ့ ပတ္ဝန္းက်င္ လည္း မသန္႕ရွင္းဘူး ဆိုရင္ လူ႕အဖိုးတန္ လို႕ေျပာလို႕ မရဘူး ။
တခ်ိဳ႕ ပညာသိပ္ မတတ္ပါဘူး ။ ဘာဘြဲ႕မွ မရွိဘူး ။ ဒါေပမဲ့ စိတ္ထား ေကာင္းတယ္ ၊ အက်င့္စာရိတၱ ေကာင္းတယ္ ၊ ေနတာ ၊ထိုင္တာ သပ္ရပ္တယ္ ၊ သန္႕ရွင္းတယ္ ။ အဲဒီလို လူကို ေလးစားပါတယ္ ။လုံ ့လဝီရိယ ရွိဖို႕ သိပ္အေရးၾကီးတယ္ ။ ကိုယ္တကယ္ တတ္ႏိုင္တာကို လုပ္ရဥ္း ပိုေကာင္းေအာင္ လုပ္သြားရမယ္ ။
ဆရာေတာ္ ဦးေဇာတိက ( မဟာျမိဳင္ေတာရ )
အလုပ္လုပ္တဲ့သူဟာ ကဲ့ရဲ႕ေ၀ဖန္ခံရတာဓမၼတာပါပဲ..။ကဲ ့ရဲ႕ေ၀ဖန္မခံခ်င္ရင္ေတာ့မလုပ္ပဲ ထုိင္ေနမွရမယ္..။ဒါေတာင္ ဘာမွမလုပ္ပဲထုိင္ေနတယ္..လူပ်င္း ၾကီး၊ေလာကအတြက္ဘာမွအက်ိဳးမရွိဘူ းဆုိၿပီးကဲ့ရဲ႕အုံးမယ္။ဒါေၾကာင္ ့ေလာကၾကီးမွာတိတ္တိတ္ေလးလာၿပီး တိတ္တိတ္ေလးျပန္ထြက္သြားသူနဲ႔စာ ရင္ ဘာသာ၊သာသနာအတြက္ အုဋ္တခ်ပ္.သဲတစ္ပြင့္အျဖစ္ပါ၀င္ ေဆာင္ရြက္ေနသူေတြကုိ နတ္လူသာဓုေခၚေနမွာပါ။
(“ေဌး”သာမေဏေက်ာ္ဆရာေတာ္)
မေကာင္းမႈကို မထီမဲ့ျမင္ မေအာင္းေမ့ရာ-
အသညတပရိကၡာရ၀တၳဳ
အနည္းငယ္ေသာမေကာင္းမႈသည္
ငါ့အား အက်ဳိးေရာက္လိမ့္မည္မဟုတ္ဟု
မေကာင္းမႈကို မထီမဲ့ျမင္ မေအာင္းေမ့ရာ၊
မိုးေရေပါက္သည္ က်ဖန္မ်ားလတ္ေသာ္
ေရအိုးသည္ ျပည့္ဘိသကဲ့သို႔---
သူမိုက္သည္ အနည္းငယ္ အနည္းငယ္မွ်ေသာ
မေကာင္းမႈကို ျပဳဆည္းပူးဖန္မ်ားလတ္ေသာ္
မေကာင္းမႈျဖင့္ျပည့္၏။
အခ်စ္ မရွိတဲ့ တစ္ေန. ေသာအခါ.......
အခ်စ္ မရွိတဲ့ တစ္ေန. ေသာအခါ.......
အခ်စ္ေၾကာင့္ ေသာက ေရာက္လို့ပဲ ၀ိပႆနာအားထုတ္ အားထုတ္ ၊ ပါရမီၿဖစ္ ကုသိုလ္ ၿဖစ္ပဲ အားထုတ္၊ အားထုတ္၊ စိတ္ခ်မ္းသာ ဖို့ သက္သက္ အတြက္ပဲ အားထုတ္ အားထုတ္၊ စိတ္ဆင္းရဲ မူ့ေတြ ေပ်ာက္ဖို. အတြက္ပဲ အားထုတ္ အားထုတ္၊ဘယ္လို အေၾကာင္းေၾကာင့္ ပဲအားထုတ္၊အားထုတ္ ၀ိပႆနာ တရား အားထုတ္ ၿဖစ္္ေနတာကုိက လူ.ဘ၀ ရခိုက္မွ အဓိပၸါယ္ ရွိတဲ့ အလုပ္ကုိ လုပ္ေနတာပါပဲ။
အခ်စ္ မရွိတဲ့ တစ္ေန. ေသာအခါ ၿဖစ္ေအာင္ ကုိယ္ဆီ ၾကိဳးစားရမွာပါ။ ဘယ္ေတာ့ ေရာက္ၿဖစ္ၾကမယ္ ဆိုတာကေတာ့ မသိပါဘူး။ သံသရာ အဆက္ဆက္ ခ်စ္ခဲ့ရတဲ့ အခ်စ္ ေတြကလည္း မနည္းေတာ့ ပါဘူးေလ။ ဘာပဲေၿပာေၿပာ အခ်စ္မရွိတဲ့ တစ္ေန.ေသာအခါ ၿဖစ္ဖို.အတြက္ ၀ိပႆနာ တရားမွ တစ္ပါး အၿခားမရွိ တာေတာ့ အမွန္ပါပဲေလ။
အရွင္ရာဇိႏၵ (ရေ၀ႏြယ္- အင္းမ)
* လူစြမ္းေကာင္းတို႔သည္ အခ်ိန္ႏွင့္အလုပ္ကို သူတို႔၏ အခြင့္အေရးအျဖစ္ တိတိက်က် မိမိရရ ယူလိုက္ၾကသည္။
သူတို႔သည္ အခ်ိန္ႏွင့္အလုပ္ကို ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားေအာင္ ျပဳလုပ္ဖန္တီးလိုက္ၾကသည္။
* ကမၻာမွာ လူမွတပါး ႀကီးက်ယ္သည့္အရာ၀တၳဳ ဘာမွ်မရွိ။ လူမွာလည္း သီလႏွင့္ ပညာမွတပါး ႀကီးက်ယ္ေသာအရာ၀တၳဳ ဘာမွ်မရွိ။
* ကိုယ္က်င့္တရားသည္ လူတို႔၏ေျခေထာက္၊
ပညာသည္ လူတို႔၏ မ်က္လံုး၊
ကိုယ္က်င့္တရားသည္ လြတ္ေျမာက္ရာတံခါးေပါက္ဆီသို႔ ပို႔ေဆာင္ေပးသည့္ယာဥ္ႏွင့္တူ၍
ပညာသည္ ထြက္ေျမာက္ရာတံခါးေပါက္ကို ဖြင့္ေသာေသာ့ႏွင့္တူ၏။
သီတဂူဆရာေတာ္
ေရကိုအလိုရွိေသာ ေျမာင္းတူးေရယူသမား လယ္သမားတို႔သည္ အလိုရွိရာသို႔ ေရကိုေဆာင္ယူကုန္၏။
* ေလးသမားတို႔သည္ ျမားကို ေျဖာင့္ကုန္၏။
* သစ္ေရြသမားတို႔သည္လည္း လိုတိုင္းရေအာင္ သစ္ကို ေရြကုန္၏။
* ပညာရွိပုဂၢိဳလ္တို႔သည္လည္း မိမိတို႔၏ ကိုယ္စိတ္ႏွစ္ပါးကို ယဥ္ေက်းေအာင္ ႏွိပ္ကြပ္ဆံုးမၾကကုန္၏။
* ဤျပဆိုခဲ့ျပီးေသာ ဓမၼပဒက်မ္းလာေဒသနာေတာ္ႏွင့္အညီ ရွင္လူအေပါင္းတို႔သည္လည္း မိမိတို႔၏ ကိုယ္စိတ္ႏွစ္ပါးကို အသိမွား အမွတ္မွား အယူမွားသို႔ မေရာက္ရေလေအာင္ အတတ္ႏိုင္ဆံုး ဆံုးမေနထိုင္ၾကကုန္ရာ၏။
ဘဒၵႏၲ ေနမိႏၵာဘိသိရီမဟာေထရ္
ရန္ကုန္တိုင္း လႈိင္ျမိဳ႔နယ္
* ေလာကေရးရာ အျဖာျဖာတြင္ မ်ားစြာခက္ခဲ မလြဲမွန္စြာ ေတြ႔ၾကရာ၀ယ္ အားငယ္ႏွလံုး အရႈံးမေပး ၾကံေတြးခါခါ။
*ပညာရွိရွိ သတိရရ ၀ီရိယႏွင့္ ႀကိဳးထရြက္ေဆာင္ ေအာင္ျမင္မည္သာ ဓမၼတာတည္း။
ဘဒၵႏၲဇိေနာဒယ မဟာေထရ္
ရန္ကုန္တိုင္း ဒဂံုျမိဳ႔သစ္ေတာင္ပိုင္ျမိဳ႔နယ္၊
လာၿပီးေတာ့နား၊ မသြားေသးခင္၊
အခ်ိန္ကေလးတြင္မွ၊ ၀န္းက်င္ယွက္ႏြယ္၊
ေႏွာင္ႀကိဳးသြယ္ၾက၊ ၿပံဳးရယ္မဲ့ငို၊ ခ်စ္မုန္းပိုၾက၊ …
မလိုေဒါသ၊ လိုေလာဘႏွင့္
ဘ၀ရိပ္ၿမံဳ၊ ကႀကိဳးဆံုခဲ့၊
ကံကုန္မိုးခ်ဴပ္၊ လက္တြဲျဖဳတ္ကာ၊
သုတ္သုတ္ေဆာလ်င္၊ ခရီးႏွင္သည္၊
တို႔မ်ားဧည့္သည္ပါတကား။
(သုခရိပ္)
“ေမတၱာပန္းခိုင္”
တစ္ဦးေမတၱာ၊ တစ္ဦးမွာ၊ ရွည္ၾကာရြံမမုန္း။
ေမႊးႀကိဳင္ႀကိဳင္ႏွံ႔၊ ေမတၱာနံ႔၊ သင္းပ်ံ႕နယ္မဆံုး။
ေမတၱာပန္းခိုင္၊ ကိုယ္စီကိုင္၊ ဖက္ၿပိဳင္သူတိုင္းရံႈး။
ကိုယ္စီဆင္ျမန္း၊ ေမတၱာပန္း၊ ရႊင္လန္းခ်ဳိၿပံဳးၿပံဳး။
တရားေပ်ာက္ကြယ္၊ ေမတၱာပ်ယ္၊ ႀကီးငယ္အမ်ားမုန္း။
သက္ေတာ္ရွည္ စံကင္းဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး
“ေမတၱာပန္းခိုင္”
တစ္ဦးေမတၱာ၊ တစ္ဦးမွာ၊ ရွည္ၾကာရြံမမုန္း။
ေမႊးႀကိဳင္ႀကိဳင္ႏွံ႔၊ ေမတၱာနံ႔၊ သင္းပ်ံ႕နယ္မဆံုး။
ေမတၱာပန္းခိုင္၊ ကိုယ္စီကိုင္၊ ဖက္ၿပိဳင္သူတိုင္းရံႈး။
ကိုယ္စီဆင္ျမန္း၊ ေမတၱာပန္း၊ ရႊင္လန္းခ်ဳိၿပံဳးၿပံဳး။
တရားေပ်ာက္ကြယ္၊ ေမတၱာပ်ယ္၊ ႀကီးငယ္အမ်ားမုန္း။
တရားအားထုတ္ေလ႕လာလိုက္စားျခင္းဟာ ဆုတ္နစ္တဲ့ ကိစၥမဟုတ္ဘဲ “တရားအသိေၾကာင့္ အသိတရားပါ” ျမင့္မား လာေစၿပီး လူတစ္လံုး သူတစ္လံုး ျဖစ္လာႏိုင္ေစတဲ့အျပင္ ၊ လူတိုင္းလူတိုင္း မလြဲမေသြ ရင္ဆိုင္ရမယ့္ “ေသျခင္းတရား” ကိုပါ မေၾကာက္ မရြံ႕ တည္ၿငိမ္ေအး ခ်မ္းစြာ လက္ခံႏိုင္စြမ္းရွိသူ တစ္ဦးျဖစ္လာေစပါတယ္။
သရ၀ဏ္
သက္ေတာ္ရွည္ စံကင္းဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး
႐ုန္းရင္းကန္ရင္း"
ေလထန္တိုင္းသာ ပြင့္ေၾကြပါမူ
ဘယ္မွာ ပန္းမ်ားက်န္မည္နည္း။
လႈိင္းပုတ္တိုင္းသာ ကမ္းၿပိဳပါမူ
ဘယ္မွာ ေျမႀကီးက်န္မည္နည္း။
က်ရႈံးတိုင္းသာ ငိုရပါမူ
ဘယ္မွာ မ်က္ရည္က်န္မည္နည္း။
အေမွာင္တ၀က္ လင္းတ၀က္သည္
တရက္တခါ ႀကံဳၿမဲသာတည့္။
အ႐ႈံးတစ္လွည့္ ႏုိင္တစ္လွည့္မွာ
မ်က္လွည့္ပမာ ေတြ႕ၿမဲသာတည္း။
ဘ၀သည္ကား တိုက္ပြဲမ်ားပင္
လႈပ္႐ွားရေသာ လူ႔႐ြာေတာ၀ယ္
လင္းေသာေမွာင္ေသာ ေအာင္ေသာ႐ံႈးေသာ
မုန္းေသာခ်စ္ေသာ သစ္ေသာေဟာင္းေသာ
ေကာင္းေသာဆိုးေသာ ညိႈးေသာလန္းေသာ
ၾကမ္းေသာႏုေသာ ပူေသာေအးေသာ
ေစာေၾကာစိတ္ျဖာ မေနသာေပ
လဲရာကထ က်ရာကတက္
ပ်က္ရာကေဆာက္ ေ႐ွ႕သို႔ေလွ်ာက္၍
ေရာက္ရာဘ၀ အားမာန္ျပရင္း
ရုန္းရကန္ရ မည္တကား။ ။
ေအးေငြ
ေငြတာရီမဂၢဇင္း
* အတၱာဟိ အတၱေနာ နာေထာ - ဘုရားေဟာ ေဒသနာေတာ္အရ-
မိမိသည္သာ မိမိ၏ ကိုးစားရာ၊ အားထားရာ ျဖစ္၏။
* သူတပါးသည္ မိမိ၏ကိုးစားရာ၊ အားထားရာ မဟုတ္။
* ထို႔ေၾကာင့္ မိမိတို႔ကိုယ္ကို ယဥ္ေက်းေအာင္ဆံုးမ၍ ႀကံဳခဲ၊ ရခဲလွစြာေသာ အျမိဳက္နိဗၺာန္တရားကို ရရွိ၊ ေရာက္ရွိေအာင္ က်င့္ၾကံႀကိဳးကုတ္ အားထုတ္ၾကေစကုန္ရာသတည္း။
ဘဒၵႏၲသိရီ မဟာေထရ္
* ေလာကမွာ ႀကီးပြားလိုလွ်င္ ထၾကြလံ႔ုလ၀ီရိ ရွိရမည္။
* အျမဲတမ္း သတိရွိရမည္။
* ကာယကံ ၀စီကံ မေနာကံ စင္ၾကယ္ရမည္။
* ဣေျႏၵ ျငိမ္သက္ရမည္။
* စူးစူးစမ္းစမ္း၊ ဆင္ဆင္ျခင္ျခင္၊ တိုင္းတိုင္းထြာထြာ ရွိရမည္။
* စင္ၾကယ္ေသာ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္း ျဖစ္ေစရမည္။
ေဒါက္တာ အရွင္ပ႑ိတာ၀ရာဘိ၀ံသ မဟာေထရ္
စစ္ကိုင္းေတာင္ရိုး မိဂဒါ၀ုန္ေက်ာင္းတိုက္ ပဓာနနာယကဆရာေတာ္
* ေလာက၌ ရႊံ႔ညြန္အညစ္အေၾကးသည္ ေရေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚရ၏။
* ေရေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚေသာ ရႊံ႔ညြန္အညစ္အေၾကးကို ေရျဖင့္ ေဆးေၾကာမွ သန္႔စင္ေပသည္။
* ထို႔အတူ အကုသိုလ္အညစ္အေၾကးသည္ စိတ္ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚရ၏။
* စိတ္ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚေသာ အကုသိုလ္အညစ္အေၾကးကို စိတ္ျဖင့္ပင္ စင္ၾကယ္ေအာင္ သန္႔စင္ရေပသည္။
* စိတ္ျဖင့္ အကုသိုလ္အညစ္အေၾကးကို သန္႔စင္ႏိုင္သူသည္ ခ်မ္းသာကို ေတြ႔ၾကံဳရေပလိမ့္မည္။
ဘဒၵႏၲပုညေသ႒ မဟာေထရ္
စစ္ကိုင္းတိုင္း ကေလးခရိုင္ ကေလးျမိဳ႔
မဟာသႏၲာရံု စာသင္တိုက္
ပဓာနနာယကဆရာေတာ္
၁။ ဥစၥာဓန၊ ေပါၾကြယ္၀လည္း၊ ေလာဘစုံမက္၊
မလွဴရက္က၊ တသက္လွ်ာ လူျဖစ္နာ၏။
၂။ ဘုရားသာသနာ၊ ႀကံဳေတြ႕ပါလည္း၊ ေကာင္းစြာ
သီလ၊ မတည္ၾကလွ်င္၊ ဘ၀တြက္တာ လူျဖစ္နာ၏။
၃။ သူေတာ္တရား၊ နာရျငားလည္း၊ ေလးစားႀကိဳး
ကုတ္၊ အားမထုတ္က၊ ဆုတ္ယုတ္သင့္မွာ လူျဖစ္နာ၏။
၄။ ဗုဒၶတရား၊ ရွိေနျငားလည္း၊ အမွားႏွစ္ျခဳိက္
လမ္းလြဲလိုက္က၊ အမုိက္ထိပ္ဆုံး လူျဖစ္ရႈံး၏။
၅။ လက္ရွိဘ၀၊ မရႈံးရေအာင္၊ ဒါနသီလာ၊ ဘာ၀နာကုိ၊ မကြာေန႔ည၊ ႀကိဳးစားၾကေလာ့…. ။
ေဗာဓိမင္းသား
ဟိုတေလာက ကြန္မန္႔တခုမွာ လူေသရင္ ၇ ရက္ေနတယ္ဆုိတာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ေမးထားတာ ေတြ႔မိတဲ႔အတြက္ ျပန္ေရးျပတာပါ။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တိုင္း ကိုယ္႔ဘာသာတရားကို အေသအခ်ာ ေလ႔လာသင္႔တယ္လို႔ေတာ႔ ယူဆမိပါတယ္... ဒီရွင္းျပခ်က္ ကို ပထမေက်ာ္ ဦးစံသင္းလႈိင္ရဲ့ "ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာစစ္စစ္" ျဖစ္လိုလွ်င္ မွ ေကာက္ႏႈတ္ပါတယ္...
လူေသလွ်င္ အိမ္မွာ (၇)ရက္ ေနသည္ဟူေသာ ယူဆခ်က္ကား ဗုဒၶဘာသာ၀င္ (၉၀)ရာခုိင္ႏႈန္းက လက္ခံထားေသာ
ယူဆခ်က္ျဖစ္သည္ ဆုိလွ်င္ မွားအံ့မထင္၊ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ (၉၀)ရာခိုင္ႏႈန္း တုိ႔သည္လည္း ဗုဒၶဘာသာတရားေတာ္၏
အဆံုးအမ၊ အႏွစ္သာရကုိ နားမလည္ ၾကသူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္ ဆုိလွ်င္လည္း လြန္အံ့မယ္မထင္ပါ။ လူေသလွ်င္
(၀ါ) သတၱ၀ါေသလွ်င္ ေသာတာပန္ (အရိယာ) အဆင့္ မေရာက္ေသးေသာ ဘ၀အျပည့္ရွိသူ ျဖစ္ပါက ေဒ၀
(နတ္ျဗဟၼာ) ဘ၀၊ မႏုႆ (လူ) ဘ၀၊ နိရယ (ငရဲ) ဘ၀၊ ေပတ (ၿပိတၱာသရဲ တေစၦ) ဘ၀၊ တိရစၦာန (တိရစၦာန္)ဘ၀
ဟူေသာ ဘ၀(၅)မ်ိဳးတြင္ တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးသုိ႔ ေသၿပီးခ်က္ခ်င္း နာရီ မိနစ္ စကၠန္႔ မျခား ေရာက္ရွိသြားပါသည္။
ေပတ (ၿပိတၱာ သရဲတေစၦ) ျဖစ္ပါမူ အိမ္ႏွင့္ အိမ္၀န္းက်င္တြင္ က်င္လည္ႏုိင္ပါသည္။ သို႔ေသာ္
(၇)ရက္ ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မည္။ တစ္လ ျဖစ္ခ်င္ ျဖစ္မည္။ တစ္မိနစ္လည္း ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မည္။ ဤသည္မွာ
ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶတရားေတာ္၏ သြန္သင္ ညႊန္ျပခ်က္ ျဖစ္ပါသည္။ အကယ္၍
လူေသတုိင္း အိမ္မွာ (၇)ရက္ေနသည္ ဟုယူဆလွ်င္ လူေသတုိင္း ေပတ (ၿပိတၱာ သရဲတေစၦ) ျဖစ္သည္ဟု
လက္ခံရာ ေရာက္ပါသည္။ ထုိသုိ႔ လက္ခံလွ်င္ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာတရားေတာ္ႏွင့္ ေျဖာင့္ေျဖာင့္
ဆန္႔က်င္သျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အစစ္မဟုတ္ပါ။ (၀ါ) ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ စစ္စစ္ မျဖစ္ႏုိင္ပါ။
ပထမေက်ာ္ ဦးစံသင္းလႈိင္
႐ုပ္ရည္ ေခ်ာေမာ၊ စီးပြားဆင္ေျပ။
ခ်စ္ခင္သူေပါ၊ မိတ္ေကာင္းခုိင္ေစ။
ေလးစားခံရ၊ သြားတုိင္းဆင္ေျပ။
ဉာဏ္လည္းေကာင္း၊ နတ္ေကာင္းခုုိင္မာေစ။
သရဏဂံုတရား၊ ပြားမ်ားႏုိင္ၾကေစ။
အရွင္ဥကၠံသ(ဖားေအာက္ေတာရ)
ခ်စ္ျခင္းမုန္းျခင္း ႏွလုံးသြင္းမွာ၊
အခ်စ္မ်ားက အျပစ္မ်ား၍၊ အမုန္းမ်ားက အ႐ႈံးပြား၏။
ခ်စ္ျခင္းမုန္းျခင္း ေရွာင္ၾကဥ္ကင္း၍၊ေမတၱာႏွလုံး က်င့္ကာသုံးသည့္၊
အျဖဴစင္ဆုံး ဤက်င့္ထုံးကား၊
အျပစ္လည္းကင္း အ႐ႈံးကင္းမည့္၊
မခ်စ္မမုန္း အေကာင္းဆုံးတည္း။
မနာပဒါယီ အရွင္ဝိစိတၱ
ေလာကႀကီးမွာ လူေတြဟာ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ အခ်စ္ဆံုးလုိ႔ ေျပာၾကတယ္။ တကယ္ေတာ့ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ခ်စ္ရင္ ေကာင္းသထက္ ေကာင္းေအာင္ ႀကိဳးစားရမယ္။ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတရားေတြမွာ နစ္မြန္းေနရင္ ခ်စ္ရာ မေရာက္ပါဘူး။ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ႏွစ္ရာ ေရာက္ေနပါတယ္။(အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသ၏ အဆုိအမိန္႔မ်ားမွ)
ရဟႏၲာ ဓာတ္ေတာ္
ဆရာေတာ္ရေ၀ထြန္း (အ႐ွင္တိေလာကသာရ)
႔ျမတ္စြာဘုရားျဖစ္ေစ၊ ရဟႏၲာျဖစ္ေစ ပရိနိဗၺာန္ စံ၀င္၍ ေတေဇာဓာတ္ေလာင္ေသာအခါ၌ ဓာတ္ေတာ္မ်ားအေနျဖင့္ အစိတ္စိတ္အမႊာမႊာ လံုး၀န္းစြာျဖင့္ က်န္ရစ္ေစရန္မွာ ပရိနိဗၺာန္ျပဳေတာ္မူခါနီးတြင္ အဓိ႒ာန္ျပဳေတာ္မူရပါသည္။ ဤတြင္ ဤကမၻာ၌ ပြင့္ေတာ္မူေသာ သက္တမ္းေတာ္ရွည္ေသာ ကကုသန္၊ ေကာဏာဂံု၊ ကႆပ၊ ဟူသည့္ ျမတ္စြာဘုရားတို႔ အေနျဖင့္ ပရိနိဗၺာန္စံ၀င္ျပီး၍ ေတေဇာဓာတ္ ေလာင္ေတာ္မူေသာအခါ ဓာတ္ေတာ္မ်ား အစိတ္စိတ္အမႊာမႊာ ကြဲျပားေတာ္မမူ၊ တလံုးတဆူတည္းေသာ ဓာတ္ေတာ္ အစုအခဲသာ ၾကြင္းသည္၊ ထို႔ေၾကာင့္ ေစတီေတာ္ တဆူတည္းသာတည္၍ ပူေဇာ္ၾကရသည္၊
အကၽြႏ္ုပ္တို႔ျမတ္စြာဘုရားမွာ သက္တမ္းေတာ္ တိုပါသည္၊ သာသနာေတာ္ကို ထားရစ္ေတာ္မူျပီး ထိုသာသနာေတာ္တေလွ်ာက္လံုး ကိုးကြယ္ပူေဇာ္၍ သတၱ၀ါမ်ား သုဂတိဘ၀သို႔ လားေရာက္ႏိုင္ရန္ အဓိ႒ာန္ျပဳသည္။ ထိုအဓိ႒ာန္ေတာ္မူခ်က္အရ ေတေဇာဓာတ္ေလာင္ေတာ္မူေသာအခါ ကိုယ္ေတာ္မွ အဆင္းသံုးသြယ္၊ အရြယ္သံုးစား၊ အခ်င့္အားျဖင့္ ၁၆-ျပည္သား ဓာတ္ေတာ္မ်ားျဖစ္၍ က်န္ရစ္ရပါသည္။ ရဟႏၲာမ်ားလည္း ထို႔အတူပင္ ပရိနိဗၺာန္စံခါနီး၌ ဓာတ္ေတာ္အဆူဆူ လံုးလံုး၀န္း၀န္း အရြယ္အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖစ္ရန္ အဓိ႒ာန္ေတာ္မူရပါသည္။ အဓိ႒ာန္ေတာ္မမူပဲ ပရိနိဗၺာန္စံလွ်င္ ေတေဇာဓာတ္ေလာင္ေတာ္မူျပီးေနာက္ လံုးလံုး၀န္း၀န္း မဟုတ္ပဲ အရိုးေတာ္ ပကတိအတိုင္းပင္ က်န္ပါသည္၊
သာဓကအေနအားျဖင့္ ယခုဖူးျမင္ႏိုင္ေသာ မဇၩိမေဒသ ဆံခ်ီေစတီေတာ္မွ ရသည့္ အရွင္သာရိပုတၱရာ၊အရွင္မဟာေမာဂၢလႅာန္ဓာတ္ေတာ္မ်ားမွၾအရိုးေတာ္ပကတိအတိုင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္၊ ရဟႏၲာအေနျဖင့္ စ်ာန္ရ စ်ာန္မရ မထူးပါ၊ အဓိ႒ာန္မွသာ လံုး ၀န္း ရြယ္စား ဓာတ္ေတာ္မ်ား ျဖစ္လာရပါသည္၊ သို႔ေသာ္ ရဟႏၲာဓာတ္ေတာ္မ်ားသည္ ျမတ္စြာဘုရား ဓာတ္ေတာ္မ်ားေလာက္ ေသးေသးမႊားမႊားမျဖစ္၊ ျမတ္စြာဘုရား ဓာတ္ေတာ္မ်ားမွာ အႀကီးဆံုး ပဲေနာက္ ပမာဏမွ်ျဖစ္သည္၊ ရဟႏၲာဓာတ္ေတာ္မ်ားမွာ ပဲႀကီးေစ့ မတ္ပဲေစ့ ေရြးႀကီးေစ့ႏွင့္ ေက်ာက္စရစ္ခဲပမာဏရွိေၾကာင္း မွတ္သားရဖူးပါသည္။
ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ၌ သာဓုေခၚျခင္းသည္ ကုသိုလ္တစ္ခု ျဖစ္ေပ၏။
သာဓု... သာဓု... သာဓု...။
ပုညႀကိယာ၀တၳဳ ၁၀-ပါး
(ဧကန္ျပဳထုိက္ေသာ ကုသိုလ္ တရားမ်ား)
၁။ ဒါန (စြန္႔ၾကဲ ေပးကမ္း လွဴဒါန္းျခင္း)
၂။ သီလ (ကိုယ္ႏႈတ္ ေစာင့္ထိန္းျခင္း)
၃။ ဘာ၀နာ (ကမၼ႒ာန္းဘာ၀နာ ပြါးမ်ားျခင္း)
၄။ အပစာယန (႐ိုေသထိုက္သူကို႐ိုေသျခင္း)
၅။ ေ၀ယ်ာ၀စၥ (ရတနာသံုးပါး၊ သက္ႀကီး ၀ါႀကီး၊ မိဘ၊ ဆရာသမားတို႔ကိစၥမ်ား ေဆာင္ရြက္ေပးျခင္း)
၆။ ပတၱိဒါန (မိမိျပဳေသာ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈကို သူတပါးအား အမွ်ေပးေ၀ျခင္း)
၇။ ပတၱာႏုေမာဒနာ (သူတပါး၏ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈကို ေကာင္းခ်ီးႏုေမာ္ သာဓုေခၚျခင္း)
၈။ ဓမၼႆ၀န (သူေတာ္ေကာင္းတရား နာၾကားျခင္း)
၉။ ဓမၼေဒသနာ (သူေတာ္ေကာင္းတရား ေဟာၾကားရျခင္း)
၁၀။ ဒိ႒ိဇုကမၼ (ေျဖာင့္မတ္ေသာအယူရွိျခင္း)
ၿဗဟၼစိုရ္ (၄) ပါး
တန္းတူေတြ႔ရင္ ေမတၱာ၀င္၊ မ၀င္ႏိုင္က ၿပိဳင္တတ္သည္၊ ၿပိဳင္မည့္အစား ေမတၱာပြား၊ စိတ္ထားၿပဳၿပင္ ေၿပာင္းပါ့မယ္။ နိမ့္သူေတြ႕ရင္ ကရုဏာ၀င္၊ မ၀င္ႏိုင္က ႏိုင္တတ္သည္၊ ႏုိင္မည့္အစား ကရုဏာပြား၊ စိတ္ထားၿပဳၿပင္ ေၿပာင္းပါ့မယ္။ ၿမင့္သူေတြ႕ရင္ မုဒိတာ၀င္၊ မ၀င္ႏိုင္က ရြ႕ဲတတ္သည္၊ ရြဲ႕မည့္အစား မုဒိတာပြား၊ စိတ္ထားၿပဳၿပင္ ေၿပာင္းပါ့မယ္။ မိုက္သူေတြ႕ရင္ ဥေပကၡာ၀င္၊ မ၀င္ႏိုင္က မဲ့တတ္သည္၊ မဲ့မည့္အစား ဥေပကၡာပြား၊ စိတ္ထားၿပဳၿပင္ ေၿပာင္းပါ့မယ္။ စိတ္ကိုလည္း ၿပင္၊ ရုပ္ကိုလည္း ၿပင္၊ ၿပင္ဆိုင္တုိင္းရ ၿပဳတုိင္းလွ၊ သုခနိဗၺာန္ တုိင္လိမ့္မယ္။ (ပ႒ာန္းဆရာေတာ္ ဦး၀ိသုဒၵ)
စြန္႔လႊတ္ၿခင္းရဲ႕သုခကို မရေသးသမွ် ပိုင္ဆိုင္ၿခင္းရဲ႕ဒုကၡကို ခံရမယ္။
(ေရႊဟသၤာေတာ္ရဆရာေတာ္ၾကီး ဘဒၵႏ ၱ၀ိမလ)
မွားယြင္းမႈဟူသည္ ေမာဟမကင္းသူ လူတိုင္းႏွင့္ ဆက္ဆံ၏။
သူတစ္ပါးမွားလွ်င္ အမွန္ေရာက္ေအာင္ ငါျပင္မည္၊ ငါမွားလွ်င္ သူတစ္ပါးအျပင္ကို ငါခံမည္။
ငါ့ကိုျပဳျပင္သူကို ငါ့ဆရာဟု အသိအမွတ္ျပဳမည္၊ သူတစ္ပါးအက်ိဳးကို ငါလိုလားမွ ငါ့အက်ိဳးကို သူတစ္ပါး လိုလားမည္၊ ငါ့တာ၀န္ကို ငါကိုယ္တိုင္ သိ၍ေဆာင္ရြက္မည္၊ ငါ့အလိုသို႔သာ တစ္ဖက္သတ္လိုက္သူမွာ ငါ့မိတ္ေဆြမဟုတ္၊ သုခ၏ မ်ိဳးေစ့ျဖစ္ေသာ ဒုကၡကို ရဲ၀့ံစြာ ငါခံယူမည္။
ဒုကၡ၏ မ်ိဳးေစ့ျဖစ္ေသာ သုခကို ရဲ၀ံ့စြာ ငါေရွာင္ရွားမည္။
ငါ့အလုပ္ႏွင့္ တူေသာအက်ိဳးကို မခၽႊတ္ငါရမည္။
(ေရႊဟသၤာေတာ္ရဆရာေတာ္ၾကီး ဘဒၵႏ ၱ၀ိမလ)
မႏုႆတၱ ဒုလႅဘ
ရေအာင္ ခဲၾကမင္း၊
ျဗဟၼာျပည္က အပ္ကိုခ်
လူ႔ျပည္ အပ္တစင္း၊
အပ္သြားခ်င္းသာ ထိဖြယ္ရာ
ပမာမွတ္ၾကမင္း၊
မႏုႆတၱ ဒုလႅဘ
မရ မ်ားေလျပီ၊
အရေတာ္စြ သည္ဘဝ
လွလွက်င့္ထိုက္ျပီ။
ထြဋ္ေခါင္ဆရေတာ္ႀကီး
ကုသုိလ္၊ ပညာ၊ ဥစၥာ၊
တန္ခုိး တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးမွ၊
အက်ိဳးမထြက္၊ ထုိေန႔တြက္၊
သက္သက္၀မ္း နည္းဖြယ္။
(အရွင္ ဇနကာဘိ၀ံသ)
ယံုၾကည္ထုိက္သူျဖစ္ေအာင္ ႐ုိးသားရမည္။
အားကုိးထိုက္သူျဖစ္ေအာင္ ၾကိဳးစားရမည္။
ေလးစားထုိက္သူျဖစ္ေအာင္ စင္ၾကယ္ရမည္။
(ဓမၼေဘရီ အရွင္၀ီရိယ)
ၾကာပန္းက
ေရကန္ကိုသာအလွဆင္တယ္၊
မိုးတိမ္ေတြကလည္း
ေကာင္းကင္ျပာကိုသာ
အလွဆင္တယ္၊
လာျခင္းေကာင္းေသာ
မိတ္ေဆြကေတာ့
တစ္ေလာကလံုးကိုအလွဆင္တယ္။
သံဃရကၡိတမဟာေထရ္(သီဟုိဠ္)
အျမဲမျပတ္ ကိေလသာမီး တညီးညီး ေတာက္ေလာင္ေနပါလ်က္ အဘယ္ေၾကာင့္ သင္တို႔ ေပ်ာ္ျမဴးရယ္ရႊင္ ေနဘိသနည္း၊ အဘယ္ေၾကာင့္ ႏွစ္လို၀မ္းသာျခင္း ျဖစ္ေနဘိသနည္း။
အရွင္ေရ၀တ(ဖားေအာက္ေတာရ)
သူမ်ားအက်ဳိး ပ်က္စီးစရာကို ဘယ္အခါမွ မလုပ္နွင့္၊ မေျပာနွင့္၊ မၾကံနွင့္...
ၾကမ္းတမ္းေသာ စကားကို မဆိုနွင့္...
ေမတၱာနွင့္ ယွဥ္ေသာစိတ္ကို ျဖစ္ေစရမည္.
အေကာင္းၾကံ၊ အမွန္လုပ္၊ အဟုတ္ေျပာ...
ယခုလက္ရွိ အခ်ိန္ထက္ ေကာင္းေသာအခ်ိန္မရွိ...
လက္ရွိအခ်ိန္ကို နိဗၺာန္အထိ အက်ဳိးရွိေအာင္သံုးပါ...။
-လူအခ်င္းခ်င္း လွည့္ပတ္ျခင္း ကင္းရွင္းၾကပါေစ။
-အထင္ေသးျခင္း အခ်င္းခ်င္း ကင္းရွင္းၾကပါေစ။
- ဆင္းရဲလုိျခင္း အခ်င္းခ်င္း ကင္းရွင္းၾကပါေစ။
(တိပိဋကမင္းကြန္းဆရာေတာ္)
စိတ္သြားတိုင္း ကိုယ္မပါၾကႏွင့္
ပါပသမႎ ရမတိ မေနာ (မေနာ- သတၱ၀ါတို႔၏စိတ္သည္၊ ပါပသမႎ- မေကာင္းမႈ၌၊ ရမတိ-ေမြ႕ေလ်ာ္၏။)ဟူသည့္ ဘုရားရွင္မိန္႔ဆိုခဲ႔တဲ႔အတိုင္း စိတ္သည္ မေကာင္း မႈ အာ႐ံုတိုု႔၌ ေမြ႕ေလ်ာ္တတ္ေပရာ စိတ္သြားတိုင္းကိုယ္ပါေနခဲ႔ေသာ္ခႏၶာကိုယ္မွာ လည္း နားရေတာ့မည္ပင္ မဟုတ္ပါ။ မေကာင္းေသာ အကုသိုလ္ အမႈတို႔ကိုလည္း တစ္ခုၿပီးတစ္ခု လုပ္မိေနေပမည္။
စိတ္သည္ လက္တစ္ဖ်စ္အတြင္း၌ ကုေဋတစ္သိန္း ျဖစ္ပ်က္ရာ လက္တစ္ဖ်စ္တိုင္း လက္တစ္ဖ်စ္တိုင္းမွာ အကုသိုလ္စိတ္ ကုေဋတစ္သိန္း အျဖစ္ခံမွာလား?ကုသိုလ္ စိတ္ ကုေဋတစ္သိန္း အျဖစ္ခံမွာလား? စဥ္းစားသင့္၏။ ဒိ႒ိႏွင့္ယွဥ္ေသာ အကုသိုလ္စိတ္ လက္တစ္ဖ်စ္ျဖစ္မိတိုင္း ငရဲမီးသည္လည္း ငရဲ၌ ထိုမွ်မကပင္ အလိုအေလ်ာက္ ေမႊးေနေလ၏။ ထိုမွ ဆန္႔က်င္ဘက္လည္းသမၼာဒိ႒ိႏွင့္ယွဥ္ သည့္ ၀ိပႆနာဥာဏ္္ျဖစ္လွ်င္ေတာ႔ ေမႊးျပီးသား ငရဲမီးတို႔ကို ျငိမ္းေစသလို မဂ္ဥာဏ္ဖိုလ္ဥာဏ္သို႔လည္း တျဖည္းျဖည္း နီးေနေလ၏။
ထို႔ေၾကာင့္ (ေလးသမားသည္ မိမိ၏ျမွားကို လိုသလို ေျဖာင့္ယူသကဲ႔သို႔ပညာရွိ သည္လည္း မိမိ၏စိတ္ကို ေျဖာင့္မတ္ေအာင္ ၾကိဳးစားအားထုတ္ရာ၏။) ဟူေသာ ဓမၼပဒပါဠိေတာ္၌ ဘုရားရွင္ ဆံုးမခဲ႔သည့္အတိုင္း က်င့္ၾကံရေပမည္။ လူ႕ဘ၀သည္ အင္မတန္ရခဲေပရာ ဘုရားသာသနာနဲ႔ ၾကံဳေနတုန္း မိမိ၏စိတ္ကို ကုသိုလ္ ေကာင္းမႈတို႔၌ ေမြ႕ေလ်ာ္ေအာင္ ၾကိဳးစားသင့္ေပ၏။ အခုလို လူ႕ဘ၀မွာ (ကုသိုလ္ ေကာင္းမႈတို႔၌ ေမ႔ေလ်ာ႔ေနလွ်င္ေတာ႔ အသက္သာရွင္ေနရေသာ္လည္း ေသျပီး လွ်င္ အပါယ္သို႔က်ေရာက္ရမည္၊ အၾကိမ္ၾကိမ္လည္း ေနာက္ထပ္ ေသရဦးမည္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ရွင္လ်က္ ေသေသာသူႏွင့္သာ တူေပ၏။)ဟူ၍ ဘုရားရွင္က သမာ၀တီမိဖုရားႏွင့္ မာဂ႑ီမိဖုရားတို႔ကို အေၾကာင္းျပဳျပီး ဓမၼပဒပါဠိေတာ္၌ ေဟာ ၾကားေတာ္မူခဲ႔ေလ၏။ ထိုေၾကာင့္ ရခဲလွတဲ႔ လူ႕ဘ၀မွာ မေကာင္းမႈ၌ ေမြ႕ေလ်ာ္တတ္သည့္ စိတ္၏အလိုသို႔မလိုက္ဘဲ သီလကိုေဆာက္တည္၊ သမထကို အားထုတ္၊ ပညာကိုပြားမ်ားရင္း မေသရာျမတ္နိဗၺာန္ကိုရေအာင္ ၾကိဳးစား အားထုတ္ၾကပါကုန္။
စာဖတ္သူအားလံုး ကိုယ္က်န္းမာ၊ စိတ္ခ်မ္းသာစြာျဖင့္ တရားအားထုတ္ႏိုင္ ၾကပါေစ။
စာေရးသူ - ထြန္းထြန္းလိႈင္ ၊
0 comments:
Post a Comment